Aktualności
Aktualne zmiany przepisów i nowe informacje dotyczące świadectw charakterystyki energetycznej budynków
Aktualizacja: 31.01.2023 r.
Zapowiedź zmian w świadectwach charakterystyki energetycznej budynków i części budynków
- zastosowanie nieadekwatnych metod obliczenia zapotrzebowania na energię dla różnych typów budynków, różnie użytkowanych i wyposażonych;
- przyjmowanie uproszczonych założeń wskaźnikowych, szczególnie w aspekcie obliczania zapotrzebowania na ciepło do przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz wyznaczania średniego strumienia powietrza wentylacyjnego;
- ograniczenia w określaniu energii związanej z chłodzeniem, zapotrzebowania wynikającego z ciepła utajonego oraz z uwzględnieniem przegrzewania pomieszczeń.
Proponowany w projekcie Rozporządzenia nowy wzór świadectwa charakterystyki energetycznej budynku:
Aktualizacja: 29.01.2023 r.
USTAWA z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane
Ustawa jeszcze nie obowiązuje – wejdzie w życie 28.04.2023 r.
Ustawa wprowadza bardzo ważne zmiany zarówno w ustawie o charakterystyce energetycznej jak i w ustawie Prawo budowlane. Najistotniejsze z nich w odniesieniu do świadectw charakterystyki energetycznej to:
Osoba uprawniona do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej przekazuje świadectwo
charakterystyki energetycznej zlecającemu sporządzenie tego świadectwa w postaci:
1) papierowej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz
podpisem osobistym osoby uprawnionej, lub
2) elektronicznej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków
oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Właściciel lub zarządca budynku jest obowiązany do nieodpłatnego przekazania kopii świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruku świadectwa charakterystyki
energetycznej budynku, które przekazano w postaci elektronicznej, a w przypadku braku tego świadectwa, dokumentacji technicznej budynku, o której mowa w ust. 1, właścicielowi części budynku lub osobie, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osobie, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia przez nich wniosku.
Właściciel lub zarządca budynku lub części budynku, osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe
prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, przekazują
odpowiednio nabywcy albo najemcy:
1) świadectwo charakterystyki energetycznej – przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
2) kopię świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci elektronicznej – przy zawarciu umowy
najmu.
Nabywca albo najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania odpowiednio świadectwa
charakterystyki energetycznej, jego kopii albo wydruku.
W przypadku zawarcia umowy zbycia prawa własności części budynku albo spółdzielczego własnościowego
prawa do lokalu albo umowy najmu części budynku przekazywane świadectwo charakterystyki energetycznej
dotyczy części budynku albo lokalu będących przedmiotem umowy.
Notariusz odnotowuje w akcie notarialnym przekazanie nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej
zgodnie z ust. 1 pkt 1. W przypadku nieprzekazania nabywcy świadectwa charakterystyki energetycznej notariusz
poucza podmiot obowiązany do jego przekazania zgodnie z ust. 1 pkt 1 o karze grzywny za niewykonanie tego
obowiązku.